Global management in a time of unrest and upheaval

- in Danish only

08/07/2007

Opskrift på god ledelse

Af professor, dr. merc. Henrik Holt Larsen

Hvordan leder man en virksomhed, som kunderne ikke kender, men hvis produkter de får ind under huden hver dag? Hvor nogle af produkterne har eksisteret i 50 år, samtidig med at virksomheden sender et nyt produkt på markedet hver måned?

Dette er udfordringen for A.G. Lafley, der er chairman og CEO for Procter & Gamble (P&G). Han er chef for 135.000 medarbejdere i en af USA’s største virksomheder. Dens produkter spænder fra vaskemidler, bleer, produkter til skønheds- og personlig pleje samt papirvarer til medicin, batterier, kaffe og dyrefoder. De enkelte brands er meget stærke og kendes af forbrugere op til 100 lande, men koncernen bag, P&G, er forholdsvis ukendt.

Det amerikanske Academy of Management (AoM) afholder i disse dage i Philadelphia en stor konference med ca. 9.000 deltagere. Her gav A.G. Lafley sit bud på, hvad god ledelse er i en global virksomhed:

Hvad Lafley mener om virksomheder og ledelse

Tidligere dikterede vi, hvordan kunderne skulle opfatte vores produkter. Nu er vi på en rejse sammen, vi skal lære, og det kræver en stor portion aflæring – ikke mindst for os. ”We need to learn to begin to let go.”

Det vigtigste krav til en topleder i en international virksomhed er at kunne skabe sammenhæng og synergi mellem funktioner, fagområder, nationer og brancher.

Vi har hidtil udpeget ledere på basis af deres intellekt, lederskab og økonomiske evner, men det er ikke nok. De skal også kunne tænke på tværs, være fleksible, spændstige og tilpasningsdygtige, have et åbent sind og være nysgerrige.

Høj produktivitet og innovation i et godt blandingsforhold hjælper en global virksomhed som P&G til at overleve i en verden med knivskarp konkurrence fra ikke blot eksisterende, ofte kæmpestore konkurrenter, men også nyopdukkede aggressive virksomheder, som er sultne efter at få en del af markedet.

Hvis der skal træffes tunge ledelsesbeslutninger, der går ud over medarbejderne, kan modstanden mod disse beslutninger mindskes, hvis medarbejderne massivt involveres i beslutningerne. Det har P&G fx anvendt i forbindelse med fabrikslukninger.

Både ledelse og strategi kan læres, men det kræver en god balance mellem at sidde på skolebænken og læring på jobbet, dvs. gennem erfaring og best practice.

Mangfoldighed er en forretningsstrategi for P&G. Vi kan simpelthen ikke skabe brands og produkter, der har til formål at forbedre livet for verdens forbrugere, medmindre vi forstår – og forstår at værdsætte – den mangfoldighed, som genfindes hos vore forhandlere, forbrugere, leverandører og – naturligvis – medarbejdere rundt omkring i verden.

Academy of Management

Academy of Management (AoM) har ca. 18.000 medlemmer fra over 100 lande, hvoraf cirka halvdelen deltager i årsmødet.

I begyndelsen var AoM en rent amerikansk organisation, men nu kommer mere end en tredjedel af medlemmerne fra andre lande. I løbet af 5 dage afholdes en konference med 1.600 sessioner med i alt 7.900 medvirkende.

Fra Danmark er der 57 oplægsholdere. I alt 36 universiteter bidrager hver med mere end 30 oplægsholdere. Blandt disse er der kun 5 europæiske universiteter, og ét af disse er CBS (Copenhagen Business School) med 37 oplægsholdere. NOCA (Network of Corporate Academies) og Dansk Industri har begge studieture til årsmødet med i alt ca. 35 deltagere, primært HR-folk. Årsmødet regnes som verdens største årlige ledelsesforum for forskere og praktikere.

The page was last edited by: Communications // 08/08/2007