Pris til ph.d.-studerende
Helene Ratner sætter fokus på ledelse af folkeskolen
Ph.d.-studerende Helene Ratner har modtaget Tuborgfondets Erhvervsøkonomiske Pris på 150.000 kr. Pengene skal bruges til et besøg på Saïd Business School på University of Oxford. Her skal hun sidde på Institute of Science, Innovation and Society, hvor der arbejdes tværfagligt med organisation, videnskabsstudier, sociologi, innovation, ledelse og fremtidsforskning.
- Den tværfaglige tilgang sætter spørgsmål ved, hvordan viden og teknologi former samfund, organisation og individ og kan hjælpe mig med at besvare utroligt vigtige spørgsmål om organisering af fremtidens velfærdssamfund, i dette tilfælde skolen, med en anden optik, end den som normalt bruges i studier af offentlig ledelse, siger Helene Ratner.
Folkeskolens rejsehold
’Skolens Rejsehold’, som er nedsat af regeringen, har netop har gennemført et 360 graders gennemsyn af folkeskolen og er på den baggrund kommet med ti anbefalinger. Helene Ratner synes, at der er positive elementer i anbefalingerne.
- Især ideerne om ekstra støtte og ressourcecentre til elever med vanskeligheder og større frihed til skoler og kommuner er behov, som min forskning også peger på, siger Helene Ratner.
Nødvendigt at afsætte tid til møder
Hun frygter dog, at detaljerede læringsmål og mere målstyring vil medføre øget kontrol og dokumentation og dermed modvirke den ønskede frihed og fleksibilitet. Andres forskning har vist, at flere tests og større fokus på resultater ikke nødvendigvis giver bedre og mere fleksibel undervisning, men derimod ensretter undervisningen i forhold til at klare de mange målinger.
Hun påpeger også, at der er et paradoks i, at man ønsker at hente midler til de mange nye tiltag ved at anvende mere lærertid på undervisning og mindre på møder og planlægning. Men vil man skabe mere kvalitet gennem bedre koordinering og mere fleksibilitet, må man altså også sætte ressourcer af til den planlægning, sådan en opgave omfatter.
’A’- og ’B’-skoler
Helene Ratner er også skeptisk over for anbefalinger om at offentliggøre test- og resultatkontrakter. Hun peger på, at det kan medføre en kedelig udvikling for den danske folkeskole.
-Jeg tror, det kan være direkte skadeligt for folkeskolen, hvor vi allerede nu ser konturerne af ’A’- og ’B’-skoler pga. det frie skolevalg. Ønsker vi en folkeskole, hvor børn fra alle samfundets lag kan mødes og lære af hinanden, så er det nødvendigt at modvirke den tendens, som er i gang nu, siger hun.
Læs mere på Tuborgfondets hjemmeside