Fra dygtig solist til flerfaglig dirigent
Bog om bedre udnyttelse af ledelsesuddannelser
Efteruddannelse, kompetenceudvikling, kurser og mange andre tilbud kæmper om en plads i de danske lederes fritid. Uddannelser i erhvervslivet er populært, og danske offentlige og private virksomheder bruger milliarder hvert år på at gøre deres ledere endnu bedre. Men hvad får en erfaren leder ud af et par timer på skolebænken? Hvilken læringsstil er bedst, når praktikere bliver teoretikere? Og hvordan får man en specialist til at blive flerfaglig?
Bogen ”Ledelse og læring i praksis,” redigeret af Poula Helth, tager fat på, hvordan man kan skabe mere og bedre læring i forbindelse med uddannelse af ledere.
Undersøgelse af MPA’en på CBS giver positive resultater
En af bidragsyderne til bogen er lektor og studieleder fra CBS Dorthe Pedersen. Hun fokuserer i bogen på, hvad ledere får ud af at gennemføre en lederuddannelse og tager udgangspunkt i undersøgelser af Master of Public Administration (MPA) uddannelsen på CBS. De viser netop, at lederne har opnået en helt ny ro og overskud i deres ledelsesrolle, hvilket de især begrunder med, at de har fået øget deres iagttagelseskraft og evne til at analysere ledelsessituationer og handlemuligheder.
- Nogle vigtige egenskaber som leder er, at man kan påtage sig et helikopterblik. Altså hvor man flytter sig fra at tænke i snævre specialområder til et mere helhedsorienteret syn på ledelse. Undersøgelsen viser, at de ledere, som bliver uddannet herfra bliver netop flerfaglige og bedre til at reflektere og se muligheder ud over deres tidligere faglighed og erfaringer, siger Dorthe Pedersen.
Kompetenceudvikling er organisatorisk
For at virksomhed og medarbejder kan få noget ud af kompetenceudviklingen er en af de primære opgaver at få det teoretiske anvendt i praksis. MPA-uddannelsen på CBS har ikke ry for at være en speciel praktisk orienteret uddannelse, men de teoretiske referencerammer bliver alligevel hurtigt omsat til praktisk viden, fordi man bevidst arbejder med ledere midt i karrieren, der arbejder med vilkår og udfordringer i egen ledelsespraksis. Deltagerne fremhæver selv netværket af andre ledere og det analytiske arbejde med påtrængende ledelsesudfordringer, som er utroligt afgørende for deres udbytte af uddannelsen.
- De er studerende, som ikke er begrænset af teorien, men som er hurtige til at omsætte den til nye handlemuligheder, hvilket ofte gør case-arbejdet meget mere levende. Det, som gør det spændende at arbejde med disse ledere, er, at de allerede har en grundig erfaring og en ledelsespraksis, som de kan koble de teoretiske overvejelser direkte til, og det er her, arbejdet bliver rigtig givende, forklarer Dorthe Pedersen.