Department of Business Humanities and Law

Oversat CBS-forskning får nyt liv i Kina

CBS-forskning lavet på global empiri er nu oversat til kinesisk. Det er en sjældenhed, at dansk forskning oversættes til asiatiske sprog. Nu får CBS-bogen, ”Return on Strategy”, liv på det kinesiske marked.

11/05/2012

CBS-forskning lavet på global empiri er nu oversat til kinesisk. Det er en sjældenhed, at dansk forskning oversættes til asiatiske sprog. Nu får CBS-bogen, ”Return on Strategy”, liv på det kinesiske marked.

 

Forskning får nyt liv, hver gang den udgives på et nyt sprog. Bogen om virksomhedsstrategi, ”Return on Strategy”, blev først udgivet på engelsk, så på dansk – og nu på kinesisk. At den først udkom på engelsk og dernæst på dansk er ikke usædvanligt for dansk forskning, men oversættelsen til kinesisk er bemærkelsesværdig. 

 

Dyr kinesisk redigering

Birgit Vrå er forlagschef på Samfundslitteratur. Hun kalder oversættelsen for exceptionel. Hun har kun oplevet enkelte gange, at dansk forskning er blevet oversat til asiatiske sprog.

 

- Nyheden er spændende, fordi Kina er et stort interessant marked, og fordi den kinesiske udgiver må vurdere, der er et marked for bogen. Det er nemlig en bekostelig affære at oversætte forskning, da man skal redigere i den, så den beholder den faglige værdi på det nye sprogområde, siger Birgit Vrå.

”Return on Strategy” er skrevet af professor Flemming Poulfelt fra CBS, ph.d. Morten Froholdt fra CBS og Michael Moesgaard Andersen, der er adjungeret professor ved CBS. Nu hedder bogen også 战略回报.

 

Globale cases giver globalt anvendelig forskning

Bogen bidrager med nye perspektiver på strategi og introducerer enkle og operationelle modeller på baggrund af empiri fra hele verden herunder bl.a. Kina og virksomheden Huawei.

 

- ”Return on Strategy” udfolder cases fra alle kontinenter og sætter nye standarder for, hvordan virksomheder bør anskue og eksekvere strategier. Det er temaerne såvel som den globale empiri, der gør bogen relevant i Kina. En virksomhedsstrategi bør altid udfordres og især i turbulente tider, og det gælder også på det kinesiske marked, siger Flemming Poulfelt, der er en af forfatterne bag bogen.

 

Krisen er lige noget for Kina

De tre forfattere argumenterer i bogen for, at de gode resultater ofte bliver til på baggrund af radikale strategier i kombination med en krise.

 

- En pointe i bogen er, at man udmærket kan innovere i et ’rødt ocean’, hvor konkurrencen er knivskarp og intensiv, men det gælder om at gøre det på en særlig måde. I bogen giver vi et bud på en model, der viser, hvordan virksomheder kan gøre dette, siger professor Flemming Poulfelt.

Forfatterne tager desuden et opgør med den klassiske litteratur om emnet og spørger; hvordan kan det være, at mange af de firmaer, der engang var “fantastiske” og “excellente” i dag er en skygge af sig selv – hvis de da overhovedet eksisterer?

 

 

Om ”Return on Strategy”:

Bogen fremlægger en række praktiske værktøjer, som virksomheder kan bruge til at forbedre deres ”Return on Strategy”. Den er skrevet af professor Flemming Poulfelt fra Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, ph.d.-stipendiat Morten Froholdt fra Department of Business and Politics og Michael Moesgaard Andersen, der er administrerende direktør for Andersen Advisory Group A/S og adjungeret professor ved CBS. Bogen udkom på engelsk i 2009. Bogen blev oversat til dansk i 2010 og udgivet på forlaget L&R Business under navnet "Return on Strategy – når strategi kan skabe afgørende resultater”. Nu findes den også på kinesisk.

 

 

The page was last edited by: Department of Business Humanities and Law // 04/29/2013